Jouw bedrijf lééft
Het beweegt, het verandert, het ademt.
Dit komt omdat elke organisatie uiteindelijk een ecosysteem is dat bestaat uit verschillende complexe systemen die samen het bedrijf vormen.
Je kunt het vergelijken met een lichaam. Daar zorgen de botten voor de stevigheid die alles overeind houdt. Om het geraamte heen zitten de spieren, waardoor het geheel in beweging kan komen en voor flexibiliteit zorgt. Dit alles wordt van zuurstof en energie voorzien door de bloedvaten.
Bedrijven werken ook zo: de structuren van de organisatie houden het bedrijf in de lucht. De bedrijfsprocessen genereren beweging en de cultuur die medewerker en management met elkaar creëren voorziet de organisatie van energie.
Als het gaat om organisatie-ontwikkeling denken we vooral aan veranderingen in de structuren en processen, maar dat doet geen recht aan de dynamiek van een bedrijf. Alle facetten moeten kloppen en op elkaar afgestemd zijn, daarom neem ik altijd ook de medewerkers mee in een transformatie.
Thema’s waar we mee aan de slag kunnen gaan
Een écht klantgerichte organisatie worden
Elk bedrijf heeft als doel dat de klant tevreden is. Want een tevreden klant – of cliënt, patiënt of gast – levert meer op. Toch zijn vaak de bedrijfsprocessen en systemen leidend geworden en is de klant wat uit het oog verloren.
Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve klantfeedback brengen we de gewenste customer journey in kaart, zodat we een praktisch en gericht implementatieplan kunnen opstellen en uitvoeren.
Medewerkerstevredenheid verhogen
De energie van een organisatie zit in de medewerkers. Die wil je dus tot hun recht laten komen in een goede en gezonde werkplek. Zo creëer je ambassadeurs voor jouw organisatie en verlaag je de verloop- en verzuimcijfers.
We onderzoeken eerst welke elementen jouw medewerkers nu echt loyaal houden en gaan daar vervolgens op sturen. Bijvoorbeeld in leiderschap, structuur en communicatie, of juist in doorgroeimogelijkheden en de teamsfeer.
Een prettige bedrijfscultuur creëren
Alle medewerkers samen bepalen de bedrijfscultuur. Veranderingen in de cultuur, doen we dus ook met z’n allen. We werken gezamenlijk aan de visie op cultuur en hoe die uitgedragen gaat worden.
Onderdeel van de bedrijfscultuur zijn ook de grote thema’s die soms extra aandacht verdienen: diversiteit, inclusiviteit of grensoverschrijdend gedrag. Hoe gedragen we ons én hoe spreken we elkaar aan als het verkeerd gaat?
Organisatiestructuur optimaliseren
De stevigheid van een organisatie zit in de structuur, die houdt alles omhoog. Daarom is het verstandig om af en toe opnieuw te kijken of het nog wel past bij de (nieuwe) ambities en uitdagingen die er zijn.
We gaan even terug naar de tekentafel en schetsen jullie ideale organisatie. We lokaliseren de benodigde verandering, stellen een gedetailleerd plan van aanpak op en nemen de medewerkers en de doelgroep hierin mee.
Op maat gemaakt
Net zoals niet elk menselijk lichaam goed tot zijn recht komt in standaardkleding, zo past een standaardprogramma vaak niet op de precieze behoefte van jullie organisatie. Daarom is alles altijd maatwerk en kiezen we de route die past bij jullie ambities.
Dit kan betekenen dat de focus komt te liggen op één van bovenstaande thema’s of juist een mix. Dat we veel onderwerpen tegelijk aanpakken, of juist meer de diepte ingaan op een – voor jullie – cruciaal element.
Bel of mail me gerust voor een vrijblijvende afspraak. Dan maken we eerst jullie doelstelling of vraagstuk concreet, om zo de best passende aanpak te kiezen.