Dare to care

De zomer is voor veel bedrijven rustig en rommelig tegelijkertijd, waardoor ontwikkelingen even op een lager pitje staan. Een uitstekend moment om de balans op te maken: hoe is het bijvoorbeeld met de mate van ‘daring’ en ‘caring’ in jouw bedrijf?

Gaan die twee hand in hand en zijn ze volop aanwezig?
Dan heb je een uitstekende basis om te gaan excelleren als straks iedereen terug is van vakantie.

Kom je ze echter tekort of zijn ze niet in balans?
Dan is er geen solide omgeving die de benodigde veranderingen faciliteert.

‘Daring’ en ‘caring’ zijn namelijk twee aspecten van een cultuur die psychologische veiligheid garandeert en zo langdurig succes ondersteunt.

Ontbreekt het aan voldoende ‘caring’ en is de ‘daring’ wel ruimschoots aanwezig, dan loopt iedereen rond met hun schilden omhoog. Men probeert te domineren en te pushen waardoor er snel conflicten ontstaan en teamleden in de weerstand gaan.

Andersom is ook niet het antwoord: als je te veel ‘caring’ hebt ten opzichte van de hoeveelheid ‘daring’, dan dagen mensen elkaar te weinig uit. Men vermijdt uit alle macht conflicten, dus ook de noodzakelijke confrontaties vinden niet plaats.

Is er van beide te weinig? Dan laat niemand zich echt zien en spreken mensen zich niet uit. Iedereen trekt zich terug en er worden geen noodzakelijke keuzes gemaakt.

Je hebt ze dus altijd allebei nodig: daring én caring.

Daring (durven) gaat om het vertrouwen in elkaar waardoor mensen verschillende eigenschappen ontwikkelen. Ze worden moedig, ondernemend, innovatief, zelfverzekerd, daadkrachtig en durven risico’s te nemen.

Caring (zorgen voor) gaat om de onderlinge veiligheid en wakkert weer andere vaardigheden aan: empathie, behulpzaamheid, betrokkenheid, geduld, welwillendheid naar elkaar en aandacht voor elkaar.

Op het moment dat je deze twee combineert, ontstaat er een krachtige dynamiek die ondersteunend werkt voor zowel de innovatieve kant van verandering als de menselijke aspecten die erbij horen. Dit leidt tot een vernieuwende organisatie die excelleert en langdurig succesvol is.

Vandaar de vraag: hoe staat het er in jouw bedrijf voor?
Welke eigenschappen herken je al en waar mag nog wel wat meer van?

Mooi onderwerp om in een volgend teamoverleg over te discussiëren!
En stuur me gerust een berichtje als jullie daar een onbevooroordeelde en onafhankelijke spiegel bij kunnen gebruiken.

Delen op je social kanalen: