Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij

Niet elke verandering is even succesvol: soms lijkt niets aan te slaan, wat er ook geprobeerd wordt. De reden daarvoor laat zich eenvoudig uitleggen, maar is moeilijk om te verkopen. Toch blijf ik dit verhaal vertellen, omdat ik geloof in duurzame transformaties die écht verschil maken in organisaties. Dit soort veranderingen begeleiden en aanwezig mogen zijn als een bedrijf blijvende groeistappen maakt, vind ik het mooiste werk dat er bestaat.

Niet elke verandering slaagt.

En als we dan gaan kijken wat daar de reden voor is, komt er een hele onpopulaire conclusie uit: de nummer één reden dat een verandering mislukt, is het gedrag van de leidinggevenden die de verandering willen bewerkstelligen. Anders gezegd: als het de bedoeling is dat een veranderingstraject succesvol is, dan moeten (ook) de leidinggevenden aan de slag.

Je kunt je voorstellen dat dit voor mij een lastig verhaal kan zijn om te vertellen, want ik sta mijn propositie wel aan precies die leidinggevenden te verkopen – en die hebben daar vaak helemaal geen zin in. Zij zien een team, afdeling of groep die niet direct doet wat er van ze gevraagd wordt, dus dan kan ik daar toch zeker wel ‘gewoon’ mee aan de slag?

Nou, helaas niet.

Als je op zoek bent naar een consultant die het DT/MT met rust laat en een hele berg aan sessies-met-post-its inplant voor enkel de lagen daaronder, dan ben ik niet jouw vrouw.

Het kost me af en toe een project, maar ik wil alleen aan de slag met transformaties die duurzaam zijn en écht iets veranderen in de organisatie. Dat kun je eigenwijs noemen, maar ik blijf liever trouw aan mijn eigen visie op veranderen.

Maar zo’n duurzame transformatie en blijvende verandering, hoe krijg je die dan wel voor elkaar?

Wat mij betreft begint het bij een hele belangrijke vraag: “Heb jij, als leidinggevende/directeur/MT-lid, het lef om een vreemd paar ogen eens echt goed te laten kijken naar jouw eigen gedrag en wat de organisatie van jou nodig heeft om de verandering die je graag wil te laten slagen?”

Er is namelijk best wat moed en durf nodig om naar jouw eigen patronen te leren kijken en om mij daarin te vertrouwen als spiegel. Want ik weet natuurlijk ook dat het helemaal niet leuk is om zo met jezelf geconfronteerd te worden, maar het is wél nodig soms. 

Als begeleider van zo’n transformatie geef ik je daarom ongecensureerde feedback, maar dat doe ik altijd in een veilige setting en in functie van jouw doel.

Dus, heel eerlijk, herken je de volgende excuses bij jezelf of jouw MT?

  • “Nee maar, het weer is slechter dan verwacht / iedereen bestelt nu eenmaal online / het winkelgebied ligt op de schop.” – alsof het probleem enkel bij de omstandigheden ligt
  • “Ja, maar zo’n vaart zal het wel niet lopen, er gaan toch ook al veel dingen wel goed?” – alsof het niet zo’n urgent probleem is
  • “De medewerkers moeten gewoon getraind worden.” – alsof het niet echt ‘jouw’ probleem is
  • De olifant in de kamer simpelweg niet benoemen, want dan ben je straks zelf ook aan de beurt – je snapt: deze is wat lastig in een quote te zetten 😉

Als je in het bovenstaande wat herkent, dan wil ik daar geen waardeoordeel aan hangen. Het zijn prima overlevingsstrategieën die vanuit de beste intenties zijn ontstaan. Maar ze zorgen niet voor een lerende en flexibele organisatie.

 Vraag jezelf daarom eens af binnen jullie team:

–       Hoeveel van het rijtje hierboven herkennen we?

       Hoe verhouden die excuses zich tot onze blijvende problemen en doelen?

–       Hoe vaak reflecteren wij bruut en eerlijk op ons eigen gedrag?

–       Hoe lang draaien we al in dezelfde cirkels van heidag naar heidag en van jaarplan naar jaarplan zonder echte verandering?

–       Hoeveel budget geven we uit aan trainingen die ‘altijd wel iets opleveren’ maar die eigenlijk nooit het échte doel lijken te behalen?

 Een blijvende verandering is namelijk niet iets dat je ‘invoert’, er is geen ingangsdatum op te plakken. Succesvolle veranderingen beginnen klein en groeien door continue reflectie en bijsturing uit tot een ware transformatie.

 Om jullie in dit proces te begeleiden, dat is wat ik het liefste doe.

Met dus een prominente plaats voor jouw rol als veranderaar.

Zie je het zitten om zelf onderdeel te worden van de ontwikkeling van jullie bedrijf? Heb je het lef (en een beetje frisse tegenzin) om die confrontatie aan te gaan en de leider te worden die jouw bedrijf nodig heeft? Bel dan vooral mij, dan sparren we samen over jullie uitdagingen.

Delen op je social kanalen: