Afscheid nemen bestaat wel

Op jonge leeftijd leerde ik al: nieuwe kansen kun je niet omarmen als je het verleden blijft vasthouden. Je hebt dan letterlijk je handen vol en daar kan niets bij. Als je een stap vooruit wil maken of wil ontwikkelen, is het dus essentieel dat je iets ouds loslaat. Ook als bedrijf. In deze blog lees je hoe je op een goede manier van A naar B komt, met een tussenstop bij Z

In mijn hele leven is ‘afscheid nemen’ een terugkerend en vaak beladen thema geweest. Al toen ik jong was, leerde ik dat je soms alleen vooruit komt door los te laten wat je nu hebt. 

Nieuwe kansen kun je nu eenmaal niet omarmen als je het verleden vast wil blijven houden – je hebt dan letterlijk je handen vol. 

Afscheid nemen is voor mij een heel breed begrip: van dierbaren verliezen tot emigreren en van verbroken relaties tot een zeer gewenste promotie. Elke verandering betekent dat er iets losgelaten moet worden.

Mijn ouders besloten bijvoorbeeld van Denemarken terug te verhuizen naar Nederland toen ik nog een kind was en ik had geen keuze. Ik moest met ze mee en dat betekende dat ik alles wat ik kende moest achterlaten.

En hoewel ik me daar op dat moment natuurlijk niet bewust van was, is dit wel het moment geweest waarop ik heb geleerd dat de wereld helemaal niet vergaat als je een sprong in het diepe waagt. Ook niet als dat wel zo voelt.

Want afscheid nemen is niet altijd gemakkelijk. Pijn, verdriet, onzekerheid – ze horen er allemaal bij. Volgens mij komt dit doordat we ons in onze huidige situatie heel vertrouwd voelen en zijn vergeten dat wat nu ‘normaal’ is, vroeger ook eens ‘nieuw’ is geweest.

Ik heb dit op jonge leeftijd meerdere keren mogen (en soms moeten) ervaren en weet dus hoe het op een eervolle manier loslaten van het oude leidt tot onverwachte nieuwe mogelijkheden en groeikansen die anders nooit denkbaar waren.

Maar in het bedrijfsleven ontbreekt dit inzicht soms. 

Daar zijn we telkens bezig met het formuleren van een betere en mooiere toekomst. Veranderaars praten vaak over de weg van huidig (A) naar gewenst (B). Iedereen werkt elke dag aan vooruitgang, verbetering en ontwikkeling. 

Maar waar bijna nooit bij stilgestaan wordt, is dat afscheid nemen hier een essentieel onderdeel van is (laten we het Z noemen). Van A naar B, langs Z.

Elke fusie, AI-chatbot of overstap van start-up naar scale-up heeft dezelfde consequentie: het is altijd van belang om het verleden te erkennen, te ‘eren’ en er bewust afscheid van te nemen voor je verdergaat.

Jouw medewerkers moeten nieuwe processen adapteren en dat kunnen ze alleen als ze de oude op een goede manier hebben kunnen afsluiten. 

Hier is niets mis mee, maar daar mogen we met z’n allen wel iets vaker bij stilstaan.

We moeten alle betrokkenen (ook onszelf) de tijd geven om te ‘rouwen’ om wat er was. Om te reflecteren op het verleden en ruimte te geven aan het gevoel van verlies dat daar soms bij hoort. Om te erkennen dat we heel lang aan ‘Z’ hebben gewerkt en dat we niet weten wat ‘B’ ons gaat brengen.

Veranderen is lang niet altijd makkelijk: het vraagt veel moed en uithoudingsvermogen, maar het is tegelijkertijd cruciaal voor ons voortbestaan. 

Laten we het onszelf dan niet onnodig lastig maken door het verleden te negeren. Want alles dat we met een open einde laten voortbestaan, zal uiteindelijk gaan proberen weer gezien te worden, waardoor het de stap voorwaarts in de weg gaat staan.

Door onderweg van A naar B een tussenstop te maken bij Z, geven we het verleden de aandacht en de erkenning die het verdient. Pas als we ons verleden op een waardige manier afsluiten, ontstaat er ruimte om met open vizier de toekomst tegemoet te zien.

Als je wil ontdekken hoe je effectief afscheid kunt nemen om met je team een solide en succesvolle stap voorwaarts te kunnen maken, ben ik hier om je te begeleiden.  

Ik kijk er naar uit om van je te horen!

Delen op je social kanalen: