Worden mensen gelukkiger van een gratis fiets of van een goede teamsfeer?

Er zijn tegenwoordig nergens meer mensen te vinden en iedereen biedt tegen elkaar op met steeds grotere cadeaus. Om mensen binnen te krijgen, kan dat prima werken, maar uiteindelijk is dat niet waar ze voor blijven. Je kan mensen gratis fietsen geven zo veel je wil, als ze zich niet op hun plek voelen in jouw bedrijf zijn ze zo weer weg. Aan jou daarom de schone taak om een organisatie neer te zetten waar jouw mensen zich in herkennen en graag voor blijven werken

Een elektrische fiets van een hip merk.

Onbeperkt vakantiedagen.

Tafeltennistoernooien tijdens werktijd.

Geheel verzorgd op vakantie.

Zomaar een paar dingen die werkgevers tegenwoordig uit de kast trekken, in de hoop dat ze goede mensen aantrekken om hun vacatures mee te vullen.

Het maakt niet eens heel veel meer uit in welke branche je werkzaam bent, er zijn nergens meer mensen te vinden.

Waar dat aan ligt?

Een populaire opvatting is dat het aan de jongere generatie ligt. Die is nergens meer voor te interesseren en loopt dus alleen maar van contractcadeautje naar contractcadeautje.

Maar wat mij betreft is het toch minder simpel dan dat.

Want je kunt mensen best lokken met mooie fietsen en euro’s, maar ze blijven voor iets anders.

Elk mens – jong of oud; net van school of al jaren werkzaam; man of vrouw en alles daar tussenin – vertrekt als ze niet het gevoel hebben op hun plek te zitten.

En andersom blijven ze graag bij je als ze voelen dat de organisatie bij hun waarden past.

Maar ja, hoe voelen ze dat? Waar merken ze dat aan? Zit dat in de teamsfeer, in de communicatie of juist in een gevoel van veiligheid? 

Je wil weten waar jouw mensen door gedreven worden en welke dingen ze belangrijk vinden.

Iets dat je niet gaat ontdekken in een boardmeeting.

En ook niet door een ideeënbus op te hangen in de gang.

Dit ga je pas ontdekken als je het door iemand laat onderzoeken die overduidelijk geen belangen heeft bij de uitkomst. 

Zo’n onderzoek geeft je inzicht in wat er precies speelt in jouw organisatie en waar je gericht op kunt sturen. Je kunt dan jouw tijd, focus en budget inzetten om een structuur neer te zetten waar jouw mensen zich in herkennen en voelen dat jullie op dezelfde manier naar de wereld kijken.

Dán maak je een goede kans om het te winnen van werkgevers met volledig verzorgde workations van een maand naar Bali.

Een bijkomend voordeel van zo’n traject is dat je meer rust inbouwt in het bedrijf. Jouw mensen voelen zich gehoord en merken dat je interesse hebt in hen als persoon – in plaats van enkel de resultaten die ze voor je bereiken.

Mijn ervaring is dat een nieuw iemand die zich met de bedrijfsvoering komt bemoeien in het begin altijd even met argwaan wordt bekeken. Men vraagt zich af wat er gaat gebeuren en welke gevolgen dit voor hen gaat hebben.

Je wil dus geen vier consultants die ze daarna nooit meer zien, gevolgd door zeven trainers die elk een uurtje langskomen.

Het prettigst werkt het als het gehele traject begeleid wordt door één persoon die een persoonlijke connectie kan aangaan met het betrokken personeel.

Dit is de reden dat ik zowel het verkennende onderzoek uitvoer als aan de slag ga met het optimalisatietraject.

Da’s voor jou lekker, want je hoeft maar één keer iemand aan het werk te zetten. 

Maar dus ook voor jouw mensen, want die hoeven maar één nieuw iemand te leren kennen.

Een lang verhaal kort: geef mij een berichtje als je geen zin hebt om al je mensen volgend jaar een ayahuasca-ceremonie cadeau te moeten doen 🙂

Delen op je social kanalen: