Alleen een smurf is blauw

Mensen zijn geen kleur. Mensen hebben voorkeuren en dingen kosten meer of minder energie, maar alleen een smurf is blauw. Dit is de grootste valkuil als er gewerkt wordt met modellen: alleen de makkelijke stereotyperingen worden onthouden en men vergeet dat er een hele complexe wereld is die je niet kunt overslaan. Van alle ‘kleurmodellen’ werk ik het liefst met Insights. Maar dan wel op de goede manier. Dus als gereedschap, als middel om mensen weer met zichzelf en met anderen te helpen verbinden. Insights zorgt, mits goed gebruikt, voor meer begrip en soepelere samenwerking, waardoor het voor veel teams en afdelingen een enorm waardevolle toevoeging is.

Ieder zichzelf respecterend model werkt tegenwoordig met kleuren.

De kleuren geven houvast en overzicht waardoor mensen het beter kunnen onthouden. En als iemand iets onthoudt, dan kan ‘ie er wat mee doen. 

Op zich dus een heel goede manier om materie over te dragen. Toch geldt ook hier elk voordeel heb ze nadeel.

Door complexe materie op zo’n manier te generaliseren dat het in een paar kleuren te vatten is, loop je het risico dat ook alleen die oppervlakkige kenmerken worden onthouden.

Maar ook: door het onderscheid tussen de verschillende elementen zo strak neer te leggen, wordt het al snel een makkelijk excuus. “Ja, luister eens, ik ben geel, dus je weet toch dat je voor de details niet bij mij moet zijn? Dat moet iemand anders maar doen hoor.”

Op zoek gaan naar een ‘blauwe’ om je team mee aan te vullen, zodat er dan eindelijk eens dingen worden afgemaakt, dat werkt niet. 

Alleen een smurf is blauw, mensen niet. Mensen zijn geen kleuren, ze zijn veel rijker dan dat. 

Ze hebben voorkeuren en goed/minder goed getrainde vaardigheden die voortkomen uit een heel leven vol ervaringen. 

En elke dag nemen ze zichzelf mee naar het werk met al hun overtuigingen, achtergrond, familiesysteem, cultuur en persoonlijke geschiedenis. 

Tel daar de context waarin ze werken met de teamdynamiek en organisatiecultuur bij op en je snapt direct: hier doeltreffende veranderingen in aanbrengen, vraagt om een benadering van de mens als geheel. 

Het model dat je gebruikt – ongeacht welk model – is een manier, een tool die je extra handvatten geeft om een mens (of een team) beter te begrijpen. Het is geen heilige graal of de oplossing voor alles. 

Van alle modellen die er vandaag de dag zijn, werk ik het liefst met Insights. 

Voor meer informatie over het model, ga naar: www.insightsbenelux.com

Mits goed gebruikt, geeft dit model je een helder inzicht in jezelf en anderen, zorgt ‘ie voor een gemeenschappelijke taal en leert het je beter communiceren door je taal af te stemmen op de ander. 

Het effect daarvan is dat feedback geven ineens een stuk soepeler gaat, onderhuidse conflicten sneller en makkelijker bespreekbaar worden en dat mensen begrijpen waarom het in een werkrelatie soms misloopt. 

Om deze resultaten te bereiken, is het essentieel dat je de inzichten uit het model samenvoegt met alle andere relevante elementen tot een compleet beeld. 

Om de uitkomsten van Insights accuraat te duiden in het geheel, heb je iemand nodig die niet alleen is opgeleid om met Insights te werken, maar die ook verstand heeft van al die andere aspecten van mensen en organisaties en weet hoe ze die erbij moet betrekken. 

En – je verwacht het niet – daar kan ik je dus bij helpen 😉

Dus, wil je op een holistische manier met Insights aan de slag, of merk je dat je team/bedrijf wat extra handvatten nodig heeft om soepel met elkaar om te gaan? 

Stuur me een berichtje en dan neem ik contact met je op! 

Delen op je social kanalen: